Sunday, October 17, 2010

Kenangan Cinta Lalu...

Kenapa diri aku masih solo?


Kenangan cinta lalu tu masih berlegar dlm hati ni.. kenapa? aku sudah terlalu serik untuk rasakan cinta itu lagi..dek kerana cinta yang terlalu buta tu aku banyak membuat kesilapan dalam hidup aku..


Biasela mase kawan sume ok je kan..xde benda nk tacing2.. marah2.. betol? tapi mungkin silap aku jugak tak kenal dia dulu betul2.. mungkin sebab mase tu aku betul2 tension sbb baru clash ngn insan yg teramat aku syg tanpa rela hati..


Hanya silap yg sikit aku akan dimaki teruk2..katakanla ape jenis carut sume aku pernah dengar..tapi aku xtau nape aku stay gak ngn die..dilempang pon pernah..tapi masih aku stay lagi..dengan janji nk bina mahligai bersama satu hari nanti..


Mak memang xrestu hubungan kami.. mungkin sebab die banyak makan garam dulu kan..so die macam tau2 je lelaki jenis ape yang kapel ngan aku tu..bukanla niat aku nk buruk2 kan die..sekadar pengajaran je..


Aku makin xdengar cakap mak dulu.. mak kate jangan keluar aku tetap keluar..kerana dia aku belakangkan mak..tapi ape aku dapat?kata2 mak yang aku ingat sampai sekarang..masih berbekas kat hati aku..
"Mak tengok semenjak ko bercinta ngan budak sombong tu ko makin tak dengar ckp mak..dulu ko baik je..sume ckp mak ko ikut..sekarang da langsung berubah.."
 Boleh kate aku banyak berhabis untuk die..topup..mase kluar..even duit minyak pon aku support..kadang2 tu ade gak la aku ungkit..tapi die kate..
"Berkorbanla sket b..abang kan belum dapat kerja lagi..nanti abg pulak yang berkorban untuk b.."
Ok xpe..tapi sampai ke sudah masih xdapat kerja..bila aku tanye..die kate aku xpaham die.. aku tau memang susah nak cari kerja sekarang..tapi rasenye banyak twaran yang aku ade usul kt die..sume die tolak mentah2 je...lgsg xnk try..bile aku tnye..aku pulak ditengkingnya balik..


Kemuncaknye bile aku nak balik cuti semester ke3..die suruh aku tipu  mak cakap aku balik lmbat cuti tu.. padahal..die suruh aku jumpe die dulu..aku ckp elok2 kat die.. suruh die jumpe parents aku dulu baru leh bwk aku keluar..


Tapi die xnak..aku pujuk2..tapi last2 aku yang dimarah..
"Ok fine..klu b xnak ikut ckp abg..tgk cuti ni abg langsung xnak jumpe b!!"
Kerana da terlalu geram dgn perangainye yang tak prnah nak berubah tu..aku pon ckp..
"Memang elok pon kite xjumpe..xdela b buat dosa!!"
Mne tak dosa kan.. klu keluar mesti teringin nk pegang2 tangan..peluk2..tapi dosa yang paling teruk..tak dengar cakap mak....Ya Allah..derhakakah aku??

Sejak itu aku sendiri.. terlalu serik rasenye nak bercinta lagi..sudahla banyak berendam air mata.. pengorbanan aku langsung tak dihargai..

Mak..owg minta ampun byk2..sebab banyak lukakan hati mak dulu..

Tentang dia.. aku xpernah dan tak ingin nak ambil tahu pon sekarang..MAAF?? benda paling susah untuk aku beri dalam dunia nie..hati aku terlalu sakit bila mengenangkan ape yang pernah die buat pada aku dulu..ya..aku memang seorang pendendam..


Tapi suatu cerita dari zaman Rasulullah S.A.W dulu menyedarkan aku..ade seorang sahabat yang dikatakan oleh Rasulullah akan masuk syurga..jadi sahabat2 yang lain pon siasat la ape kah kelebihan amalan sahabat ini..dorang pon pelik sebab bila disiasat amalan same je cm dorang..xde lebihnye..


Akhirnye.. mereka bertanye apakah amalan yang dilakukan sahabat itu..sahabat itu menjawab..
"Setiap hari sebelum aku tidur..aku memaafkan segala kesalahan yang orang lain lakukan terhadapku.."
Betapa bersihnya hati sahabat itu.. kita bagaimana?? aku harap aku juga dapat mendidik hati ini agar dapat lebih senang untuk memaafkan owg lain..sebab..dalam dendam cuma ada kegelapan je...

So..same-samelah kite renungkan.. insyaALLAH....
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...